Direktlänk till inlägg 7 februari 2011
Peder Zetterberg har bara varit vd på det färgglada kontoret i två veckor men färgerna har redan påverkat honom.
– Vi måste vända från rött till svart. Vi hoppas inte, vi ska. Så är det, säger han med eftertryck.
Nu är visserligen svarta siffror finanssvenska och en helt annan färgsymbolik än den som pryder väggarna på Brios huvudkontor i Västra hamnen i Malmö.
I förra veckan utsåg den oberoende branschorganisationen Superbrands Sveriges starkaste varu märken. I toppen dominerar tre globala jättar: Ikea, Apple och Google. Men redan på plats nummer elva har en liten skåning lyckats klämma in sig. Leksakstillverkaren Brio är Sveriges elfte starkaste varumärke. Med tanke på att Brio har ungefär lika många anställda som ett enda Ikea-varuhus är det en imponerande prestation. Dessutom är bolaget ekonomiskt skadeskjutet och har knappt råd med annonsering.
På börsen värderas Brio till runt 175 miljoner kronor, vad själva varumärket är värt är nästan omöjligt att säga. I årsredovisningen står det 64 miljoner kronor men det är bara goodwill från ett tidigare återköp.
– Det som står där är bara en bråkdel av vad varumärket är värt. För en stor leksakstillverkare kan varumärket Brio vara en fantastisk tillgång, värt otroligt mycket. Problemet är att man måste diskutera kassaflöde, säger Peder Zetterberg.
Just kassaflöde, hur mycket pengar som går in och ut ur företaget under en period, är inte Brios starkaste gren. Under de nio första månaderna 2010 gick 110 miljoner mer ut ur företaget än vad som kom in. Ett resultat lika dåligt som varumärket är bra.
– Jag skulle drista mig till att säga att jag tror att Brio trots att det inte funnits pengar till att stötta det är ett väldigt välskött varumärke, säger Peder Zetterberg.
Utanför Brios huvudkontor, vägg i vägg med högskolan står fyra stora bokstavsklossar som tillsammans formar Brios logga. Det var 2005 som arbetet med att förnya Brios varumärke tog sin början, bland annat genom att den gamla loggan byttes ut. Dessutom målades varje våningsplan på kontoret i en av de nya Brio-färgerna. Just nu arbetar man på Brio med att ta fram värdeord som ska definiera företaget. Trots storförlusterna och det pressade ekonomiska läget är det första, och hittills enda, värdeordet glädje.
– Glädje är ett naturligt ord. Jag vill göra sådant här enkelt. Man ska kunna väcka vem som helst klockan tre på natten och fråga vilka är värde orden? De handlar om att alla som jobbar här ska kunna leva varumärket, säger Peder Zetterberg.
En dryg månad efter utnämnandet besöker han ett helt annat börshus, Skeppsbron i Malmö. Jens Henriksson ska föreläsa på Sydsvenska handelskammaren och ämnet är föga överraskande Stockholmsbörsen. Han gör klart för åhörarna att han väldigt gärna vil...
Tror du att du sparar pengar på banken? Då är du delvis lurad. Med en ränta som är mindre än inflationen eller till och med noll, står du där som en förlorare varje år när räntebeskeden kommer. Dina pengar har tappat i värde. Ditt lönekonto betrakt...
Bankerna har höjt bolåne räntorna snabbare än Riksbanken höjt reporäntan. Det förklarar bankerna med att upplåningskostnaderna ökat ännu mer. Men på många av sina konton, där bankerna lånar in pengar från sina kunder, lämnar bankerna låga räntor. ...
Under maj månad flyttar Thule huvudkontoret och öppnar samtidigt sin första egna butik i Malmö. – I och med Thule Concept Store lägger vi mer fokus mot konsumenter och detaljhandel. Det är en uppväxling mot den börsintroduktion som vi står in...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
|||||||||
|